Een goede pitch is veel meer dan een voet tussen de deur. Het is een praatje waarmee je een situatie of een oplossing beschrijft dat zo overtuigend is dat men er nadien meer over wilt horen. Een elevator pitch noemen we het daarom ook wel eens: zelfs nadat de deuren van de lift openen, blijft de gesprekspartner geïnteresseerd. Een goede pitch maken is uiteraard niet eenvoudig. Een kunst, noemen sommigen zo’n pitch maken ook wel eens. Daarom vind je hieronder vijf tips waarmee ook jij een goede pitch maken kan.
# 1. Gebruik verschillende versies van jouw goede pitch
In principe hoor je niet één elevator pitch te hebben. Elke gesprekspartner is anders, net zoals de beschikbare tijd en het momentum. Gebruik daarom verschillende versies van jouw goede pitch. Bij een huismoeder zal je nu eenmaal een andere gevoelige snaar moeten raken dan bij een zakenman die duidelijk strak in het pak de winkel komt binnenwandelen. Anderzijds kan je natuurlijk wel gewoon een aantal elementen overnemen. Denk bijvoorbeeld aan het vertellen over jezelf en wat je doet.
# 2. Een pitch maken zonder vakjargon
Een elevator pitch is vanzelfsprekend heel kort. Maximaal zestig seconden en zo’n tweehonderd woorden, luidt de regel. Natuurlijk mag je verschillende versies gebruiken, maar in zo’n korte tijd kan je de vakkennis van de tegenpartij onmogelijk inschatten. Vermijd daarom steeds het gebruik van vakjargon. Spreek op een heldere en duidelijke manier, alsof de gesprekspartner nog nooit gehoord heeft van jouw sector.
# 3. Eindig een goede pitch steeds met een CTA
Op het internet eindigen we onze teksten voortdurend met CTA’s. In de dagdagelijkse realiteit is dit echter zelden het geval. Toch is het belangrijk om de tegenpartij tot actie aan te zetten door een volgende stap voor te stellen. Eenmaal de liftdeur opent, mag die stap er immers niet zomaar een naar de uitgang zijn. Door te eindigen met een CTA zet je de gesprekspartner aan tot de gewenste actie en dat vergroot de kans op een succesvolle lead. Vaak is zo’n CTA dan ook het verschil tussen een goede pitch en dé perfecte pitch.
# 4. Durf beeldspraak te gebruiken
Met het gebruik van spreekwoorden en zegswijzen let je maar beter op. Soms gaat de betekenis ervan immers verloren. Beeldspraak is daarentegen een veel beter idee. Een geldbesparing druk je bijvoorbeeld niet uit in percentages maar in harde voorbeelden. Dat jouw analyse jouw vorige klant een kostenbesparing van 20% opleverde? Mooi, maar vertaal het percentage naar een kostenbesparing van vijf sportwagens per jaar en de boodschap blijft al veel beter hangen.
# 5. Oefen hardop en voor de spiegel
Een goede pitch maken vergt tijd, maar voor het uitvoeren ervan krijg je maar één kans. Schrijf daarom jouw pitch vooraf op en durf schrappen waar nodig. Oefen hardop en voor de spiegel. Zorg dat het vlot loopt en dat je geen fouten maakt, zonder dat je als een robot hoeft te klinken. Een goede pitch is bovendien meer dan woorden alleen, het moet bol staan van het enthousiasme en ook dat enthousiasmeren kan je inoefenen.
Zo zie je maar: een goede pitch maken vergt ook veel oefening en alleen al daarom is het bijna een stukje kunst. Dankzij bovenstaande tips voor een elevator pitch, ben je echter opnieuw een stukje dichter bij de perfectie.