Je kreeg onlangs een ingeving, een idee waarvan je wist ‘dit is het’. Vol goede moed begin je aan het opzetten van je businessplan en met veel goesting start je met je eigen webshop. Na enkele maanden de zaak aan te kijken, blijkt je webshop helemaal niet zo te verkopen zoals je had gedacht. Now what? Boeken dicht en op zoek naar iets nieuws? Niet als het van ons afhangt!
Meer leads
Je bent geen opgever, goed zo! Je wil het onderste uit de kan halen en koste wat kost je webshop zijn doelen zien behalen. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Er zijn een paar basisregels die gelden, maar laten we ons vooral focussen op de meest voor de hand liggende regel: zonder klanten kan je niets verkopen (duh!). De vraag is nu: hoe trek ik klanten naar mijn webshop? Het is leuk dat je oma, je buurvrouw en de mensen van je hockeyclub weten dat je online hondenspeeltjes verkoopt en zij af en toe een bestelling plaatsen, maar daarmee heb je nog geen vaste klanten. Je moet je webshop dus bekend maken bij een groter publiek. Maar hoe begin je er aan? Bekijk wat je kan doen met advertising op de socials en op de zoekmachines en creëer de juiste content die je doelpubliek interesseert, engageert en motiveert om verder te lezen.
Hoe overtuig ik leads tot een aankoop
Er zijn verschillende manieren en aandachtspunten die je kan toepassen op je webshop om leads te overtuigen een aankoop te doen. Mensen naar je webshop leiden is al meer dan het halve werk. Nu moet je ze nog over de schreef zien te trekken. Maak gebruik, van mooie, passende call to actions op je webpagina’s. Zorg bovendien dat elke pagina een doel heeft. Wees altijd transparant, geen addertjes onder het gras met extra bezorgkosten die pas in de checkout tevoorschijn komen of een klantendienst die onbereikbaar blijkt te zijn. Die achterpoortjers zien we jammer genoeg maar al te vaak. Als we het dan toch over de checkout hebben: achteraf betalen aanbieden is een hele doeltreffende manier om nieuwe klanten en leads aan te sporen hun eerste aankoop te plaatsen, maar ook de verschillende mogelijke betaalmethoden zoals Payconiq en KBC duidelijk vermelden op je de homepage van je webshop kan vertrouwen uitstralen.
Een vlot en snel betaalproces is een must voor elke webshop. Veel webshopeigenaars durven deze laatste stap, de befaamde check-out, wel eens uit het oog te verliezen.