Steeds meer verkopers zijn actief op de webwinkel Bol.com. Verkopen via Bol.com heeft dan ook een aantal belangrijke voordelen te bieden. Het feit dat je zelf niet een webshop hoeft te beheren en intussen gewoon geniet van de grote populariteit van het platform, valt inderdaad niet te miskennen. Door te verkopen via Bol.com geef je echter ook een beetje de macht uit handen. Hieronder vind je de voor- en nadelen van zakelijk verkopen via Bol.com. Ik haal ook aan wanneer verkopen via Bol.com al dan niet interessant is.
Voordelen van verkopen via Bol.com
Op korte termijn is het voor een kleinere webshop vaak aantrekkelijk om te verkopen via Bol.com. Bedrijven die starten met verkopen via Bol.com noteren al snel een extra omzet van ruim 40%. Zo wisten een aantal mensen mij uit eigen ervaring te vertellen. Verkopen via Bol.com zorgde voor hen voor een omzetsacceleratie waardoor ze zelf extra konden investeren maar ook lagere verzendkosten hoefden te betalen en hogere inkoopkortingen verkregen.
Ten tweede is zakelijk verkopen via Bol kinderlijk eenvoudig. Zo moet je lang niet meer alles kennen over API-koppelingen maar kan je vaak vrij goedkoop een koppeling laten inbouwen, zeker als je werkt met pakketten zoals WooCommerce of Magento.
Tot slot is zakelijk verkopen via Bol.com ook een marketingtechniek. Ja, natuurlijk krijg je de mailadressen van de klanten niet zomaar van het rondborstig bedrijf uit Utrecht. Maar wel kan je met het product een flyer of een kortingscode meesturen. Voor de vervolgaankopen surft men dan wel gewoon rechtstreeks naar jouw webwinkel.
Nadelen van zakelijk verkopen via Bol
Het eerste grote nadeel is het feit dat je niet alleen een deel van de winst moet afstaan maar ook jouw data. Op basis van het EAN- of ISBN-nummer weet men bij Bol.com razendsnel welke producten goed scoren. Op basis hiervan kan men beslissen om de producten zelf te verkopen. Net omdat ze zo’n grote speler zijn kunnen ze vaak betere prijsafspraken maken, waardoor jij jezelf wegconcurreert. Je kan daar ook weinig tegen beginnen, want de samenwerkingsvoorwaarden leggen jou veel beperkingen op. Een te laag beoordelingscijfer kan er zelfs voor zorgen dat je mag ophoepelen. Ook de voorwaarden op vlak van retourbeleid en de verzendkosten moet je zomaar overnemen. Slikken of wegwezen, luidt het devies.
Een ander nadeel moeten we zoeken bij de klanten van Bol.com. Zij blijken vaak toch een tikkeltje anders te zijn dan jouw klanten. Zo heeft Bol.com een hoger percentage retourzendingen dan de gemiddelde middelgrote webshop, waardoor de kosten voor jou extra sterk oplopen.
Wanneer is verkopen via Bol.com interessant?
Indien we de voor- en nadelen van zakelijk verkopen via Bol.com ten opzichte van elkaar afwegen, wordt het al snel duidelijk dat je maar beter niet jouw volledig ondernemingsplan erop baseert. Je kan het gebruiken als stimulans en ter verhoging van de omzet. Je kan het zelfs inzetten als marketinginstrument. Maar toch blijft het opletten geblazen.
Voor sommige producten vallen de nadelen bovendien te relativeren. Dit is onder andere het geval indien we via Bol.com boeken verkopen en nog meer indien gekozen wordt voor e-books. Voorwaarde is dan wel dat het gaat om eigen boeken die Bol.com nergens anders kan kopen. In zo’n geval is het een ideale manier om online geld te verdienen.
Tot slot is de verkoop via bol.com een fantastische oplossing om producten die je uit het assortiment wilt halen, kwijt te krijgen. Dan hoef je immers niet na te denken over de nadelen van verkopen via Bol.com, maar kan je er wel gewoon de voordelen van plukken.