Als startend professional beschik je niet altijd over een uitgebreid leveranciersnetwerk. En daarom wordt al snel rondgekeken op het internet, waar ook steeds vaker bouwstenen en andere bouwmaterialen te vinden zijn. In tegenstelling tot wat men al eens denkt, zijn de uitgebreide garanties uit het consumentenrecht hier niet van toepassing. Waarop je al dan niet kan rekenen en waarop je moet letten wanneer je jouw bouwstenen online koopt? Daarover hebben we het in dit artikel.
Geen bescherming door consumentenrecht
Wanneer consumenten online spullen kopen, genieten ze van een verregaande bescherming. Dat is niet alleen het geval wanneer consumenten een iPhone kopen, maar dus ook wanneer ze bouwstenen of bouwmateriaal aanschaffen. De voorwaarde is natuurlijk wel dat ze de goederen ook voor privédoeleinden gebruiken, bijvoorbeeld om in de tuin een scheidingsmuur te bouwen.
Omdat deze regels door Europa werden opgesteld is deze bescherming niet alleen in België het geval maar voor de volledige vrije markt. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld gratis van hun aankoop afzien gedurende een periode van minimum twee weken. Dat is de bescherming bij de verkoop op afstand. Daarnaast is er ook consumentenwetgeving die voor alle aankopen geldt, zoals het garantierecht.
Laten we er geen doekjes om winden: voor professionals gelden deze regels niet. Er is zelfs heel weinig wettelijk geregeld. De situatie wordt dan ook geregeld door de brede lijnen van het veel complexer (nationaal) recht, de jurisprudentie en de afspraken die verkoper en koper hebben gemaakt. Vooral dat laatste moeten we toch duidelijk onderstrepen.
Lees de verkoopvoorwaarden goed door
Net omdat er zo weinig is geregeld, krijgt de verkoper veel vrijheid om voor hem gunstige verkoopvoorwaarden op te leggen. De kleine lettertjes, zoals men ze wel eens noemt, regelen vaak alle aspecten van de overeenkomst. Denk bijvoorbeeld aan verzendingskosten, risico’s en beperkte keuringstermijnen. Lees die voorwaarden goed door, want die clausules kunnen heel beperkend werken. Zo kan er bijvoorbeeld staan dat je eventuele zichtbare gebreken steeds binnen de vierentwintig uur na de levering moet melden. Dit wil zeggen dat wanneer je 2.000 bouwstenen ontvangt, je binnen die termijn elke steen aan een grondige controle moet onderwerpen. Onbegonnen werk maar wanneer je met de verkoopvoorwaarden akkoord gaat, kan je niet zomaar op je schreden terugkeren.
Wel bescherming tegen verborgen gebreken
Wanneer je de bouwstenen ontvangt maar ze verborgen gebreken vertonen, beschik je wel over een aantal rechten. Verborgen gebreken zijn gebreken die je na een eenvoudige onderwerping van een controle niet meteen kan opmerken. Denk bijvoorbeeld aan bouwstenen waarvan achteraf blijkt dat ze onvoldoende zijn gebakken, waarna ze barsten of bol worden. In dat geval kan je je ook nadien nog steeds richten op de online verkoper. Maar ook hier kunnen de verkoopvoorwaarden beperkend werken. Zo kunnen ze een kortere garantietermijn bepalen of is er een beperkte meldingstermijn voorzien.
Let op bij bestellen in het buitenland
Het internet is een eenvoudige manier om prijzen te vergelijken en de goedkoopste leverancier te vinden. Toch let je maar beter op met bouwstenen uit het buitenland. Niet omdat we twijfelen aan de kwaliteit ervan, maar vooral omdat er toch een aantal addertjes onder het gras schuilen. Zo kunnen die bedrijven verkoopvoorwaarden aanhalen waarbij het buitenlands recht van toepassing is en dus de lokale rechtbank in Roemenië bevoegd is. Bij een eventueel dispuut speelt de leverancier dus een thuismatch en mag je extra juridische kosten maken. Bestellen bij een Belgische handelaar geeft juridisch dan ook meer zekerheid.