Een handelsnaam geniet automatisch een beperkte bescherming eenmaal je het begint te gebruiken, maar met een merknaam gaat het niet zo eenvoudig. Een merknaam moet je registreren. Met zo’n merknaam identificeer je producten of diensten, zoals een nieuwe fiets of een opvallende deurklink. Ook een blognaam moet je beschermen want anders dreig je zelfs je domeinnaam te verliezen. Via onderstaand stappenplan ontdek je hoe je dat allemaal moet doen.
# 1. Bedenk een sterke merknaam
Het bedenken van een sterke merknaam is een heel creatief proces. Het moet natuurlijk opvallend zijn, makkelijk uit te spreken zijn, goed bekken en ook nog eens de tand des tijds doorstaan. Daarnaast mag het niet te abstract zijn, maar het mag anderzijds evenmin te beschrijvend worden.
Een sterke merknaam moet in ieder geval voldoende onderscheidend zijn. Wanneer een merknaam niet voldoende onderscheidend is, is dat zelfs een reden om de registratie ervan af te wijzen. Een merknaam is onvoldoende onderscheidend wanneer het te beschrijvend is. Hierbij moet natuurlijk altijd gekeken worden naar wat de merknaam moet uitstralen. Apple kan bijvoorbeeld perfect voor smartphones, maar niet voor een bepaalde appelsoort. Uiteraard mag je merknaam ook niet ingaan tegen de goede zeden of openbare orde, maar dat vind je allicht best logisch?
# 2. Doe onderzoek naar oudere merken
Je kan niet zomaar even een merknaam verzinnen en verwachten dat niemand eerder hetzelfde idee had.Je mag namelijk niet zomaar een ander z’n idee “kopiëren”. Meer nog: reeds geregistreerde merknamen zijn ook beschermd tegen soortgelijke of vergelijkbare merknamen. Zo kan Nike bijvoorbeeld bezwaar hebben tegen een andere sportfabrikant die met het merk Nicke op de markt komt. Zo’n vooronderzoek is best ingewikkeld, maar dat kan je natuurlijk wel overlaten aan een IE-expert. Dan weet je meteen dat het goed zit.
# 3. Zorg voor een geoptimaliseerde beschermingsomvang
Een registratie kan in verschillende klassen gebeuren. De gekozen klassen bepalen ook de reikwijdte van de bescherming: enkel in de gekozen classificatie geniet het merk bescherming. Nadat het merk is ingediend, is het zelfs niet eens mogelijk om nog extra product- en dienstenklassen toe te voegen. Denk daarom goed na over de classificatie.
# 4. Vraag het merk aan bij het juiste register

Er zijn verschillende officiële registers waarin het merk kan worden opgenomen. Deze registers vertegenwoordigen allemaal een grondgebied waarop het merk bescherming geniet. De meest laagdrempelige optie is het Benelux Merkenregister, waarbij er bescherming is in België, Nederland en Luxemburg. Dit kan uiteraard verder worden uitgebreid naar Europa of zelfs de hele wereld, maar het wordt dan uiteraard al snel veel duurder. Houd een merknaam registreren budgettair binnen de perken en beperk je daarom tot:
- Het vestigingsland (of de Benelux)
- De productielanden
- Landen waar er inbreuken te verwachten zijn
- Landen waar de belangrijke concurrenten zijn gevestigd
- Landen waar de producten of diensten verkocht zullen worden
- Landen waar op korte termijn afzet wordt verwacht
# 5. Wacht publicatie en bezwaartermijn merk af
Na het indienen van de aanvraag wordt er gecontroleerd of de aanvraag aan alle vereisten voldoet. Als dat het geval is, wordt er een depotdatum vastgelegd en volgt er een inhoudelijke controle. Wanneer er ook hier geen bezwaren zijn, volgt de officiële publicatie. Soms zijn er wel eerst aanvullende inlichtingen nodig. Geef dit tijdig door want anders riskeer je een weigering. De betaalde gelden ben je dan kwijt.
# 6. Ontvang het inschrijvingsbewijs
Wanneer er geen problemen zijn, ontvang je uiteindelijk een officieel bewijs dat de merknaam is geregistreerd. Dat duurt gemiddeld zo’n 2,5 tot 3 maanden. Vanaf de ontvangst van het inschrijvingsbewijs begint de bescherming met terugwerkende kracht te lopen. Dat wil zeggen dat je dan eigenlijk al bescherming hebt vanaf het moment waarop je de aanvraag indiende. Zo kan je al meteen optreden tegen merkinbreuken die sindsdien ontstonden. Dat is overigens ook gewoon een verplichting want anders loop je het risico dat je merkbescherming gedeeltelijk komt te vervallen.