Of je nu voor de eerste keer verhuist of al enkele keren van woning veranderd bent, verhuizen neemt heel wat tijd en energie in beslag. Zoals bij vele dingen het geval is, is een goede voorbereiding reeds het halve werk. Zorg daarom dat je op tijd begint met de nodige zaken in orde te brengen. In dit artikel worden enkele tips gegeven om je volgende verhuis hopelijk wat vlotter te laten verlopen.
Vraag offertes aan
Een verhuis kost niet enkel energie en tijd, het kost ook heel wat geld. Wanneer je veel spullen hebt, moet je een verhuiswagen huren om onnodige ritten te vermijden. Verhuis je van of naar een appartement, dan kan een ladderlift ook handig zijn om meubels te transporteren. Een belangrijke tip kan zijn om voldoende op voorhand offertes op te vragen bij verschillende verhuisbedrijven. Ze bieden daarnaast ook vaak meerdere formules aan waaruit je kan kiezen. Vergelijken wat voor jou het beste is, is de boodschap.
Begin tijdig met inpakken
Zodra je weet dat je gaat verhuizen, kan het handig zijn om al verhuisdozen of kartonnen dozen te verzamelen. Zo kan je bij een vrij moment telkens enkele verhuisdozen beginnen vullen. Zo vermijd je dat je de laatste twee weken nog alles moet leegmaken en sorteren. Een verhuis kan bovendien het ideale moment zijn om te kijken of je wel echt al je spullen nog nodig hebt. Een grote schoonmaak kan nooit kwaad!
Een tip kan zijn om lege kartonnen dozen te verzamelen van een supermarkt. Vaak heb je aan de ingang van een winkel een plaats waar lege dozen worden verzameld. Daar vind je soms stevige en grote dozen die perfect kunnen dienen als een verhuisdoos.
Breng de nodige instanties op de hoogte
Wanneer je op een nieuwe plaats gaat wonen, zijn er natuurlijk heel wat instanties die je op de hoogte moet brengen. Denk maar aan verzekeringen die moeten worden overgezet naar het nieuwe adres. Indien je groter gaat wonen, zal je brandverzekering hoogstwaarschijnlijk ook stijgen omdat er meer ruimtes moeten verzekerd worden.
De dag van je verhuizing moet je ook je meterstanden noteren en doorgeven aan de juiste bedrijven. Zij zorgen ervoor dat je betaling op je oude adres wordt stopgezet en nieuw verbruik wordt aangerekend aan de nieuwe bewoners. Hetzelfde geldt voor de verkopers van je nieuwe woning. Ook zij moeten de meterstanden noteren zodat jouw verbruik ook door jou kan worden betaald.
Zodra je effectief bent verhuisd, moet je ook de gemeente op de hoogte brengen. Zij sturen dan een wijkagent langs om te controleren of je er effectief woont. Daarnaast mag je zeker niet vergeten om langs het postkantoor te gaan om te vragen of je post wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres. De kans is namelijk groot dat je wel een of twee organisaties vergeet te contacteren over je nieuwe adres. Op deze manier gaat de post van die bedrijven ook niet verloren.