Adverteren via Facebook heeft een aantal belangrijke voordelen te bieden. Met 2,23 miljard maandelijks actieve gebruikers zal je er vast jouw doelgroep kunnen bereiken. Voorwaarde is dan wel dat je Facebook slim inzet en niet gewoon wacht op extra leads. Met onderstaande vijf tips help je het maximale uit jouw Facebook campagne te halen.
# 1. Bepaal het doel van jouw Facebook campagne
In de eerste plaats is het belangrijk dat je goed nadenkt over het doel van jouw Facebook campagne. Maar al te vaak besluit men immers gewoon maar wat online te gooien. Voorbeelden van doelen die de Facebook campagne kan dienen, zijn Brand Awareness, het opwekken van interacties, extra sales of webcare. Weet je wat het doel is van jouw Facebook campagne? Dan kan je nu brainstormen en jouw Facebook campagne opzetten.
# 2. Facebook campagne opzetten: gebruik advertising
Wil je vooral sales opwekken of de interactie optimaliseren? Dan kan je niet zomaar iets op jouw bedrijfspagina gooien. Zo zou je immers slechts 6 tot 10% van jouw volgers bereiken. Veel te weinig, dus.
Via advertising kan je daarentegen snel en efficiënt een grotere doelgroep bereiken. Vergeet de targetting wel niet af te stellen op jouw doelgroep. Voor de verkoop van natuurlijke make-up zal je een andere doelgroep aanspreken dan bij het aanbieden van groepsreizen.
# 3. Facebook campagne opzetten: gebruik landingspagina’s
Hiernaast is het belangrijk om jouw bericht kort en helder te houden. Het nadeel is dan weer dat je op die manier niet alle informatie weer kan geven. Door gebruik te maken van een landingspagina kan je al meteen veel meer kwijt. Bovendien kan je je zo nog meer focussen op de doelgroep die je wenst aan te spreken, waardoor de Facebook campagne een groter succes zal worden.
# 4. Facebook campagne opzetten: zet in op deelbare content
Door een bericht te posten op jouw bedrijfspagina bereik je slechts een beperkte doelgroep. Via advertising maak je het bereik, tegen betaling, dan weer vele malen groter. Toch kan je de kosten ook beperken door in te zetten op deelbare content. De doelgroep die je tegen betaling bereikte, zorgt dan voor extra verspreiding.
Het vergt wel wat inspiratie om met zo’n deelbare content op de proppen te komen, maar er zijn een aantal elementen die het altijd opnieuw goed doen. De combinatie met beeldmateriaal, winacties, het creëren van meerwaarde, grappige berichten, verrassende foto’s en het inspelen op de actualiteit zijn bijvoorbeeld echte aanraders. Meer inspiratie? Ga zelf op zoek naar succesvolle Facebook campagnes die jou voorgingen.
Opgelet: zorg ervoor dat je het doel van jouw Facebook campagne niet voorbijschiet, anders is alle moeite tevergeefs.
# 5. Facebook campagne optimaliseren: doe aan retargetting & social monitoring
De meest succesvolle Facebook campagnes ontstonden niet zomaar maar hadden een helder idee en een afgestemde doelgroep aan de basis. Hiernaast liet men het niet na om de Facebook campagne te optimaliseren. Dit kan je op verschillende manieren doen.
In de eerste plaats kan je de Facebook pixel gebruiken waarmee je uitgebreide statistieken kan bijhouden. Ook koppel je het bezoek aan jouw website dan vast aan een advertentie via Facebook, waardoor de kans op een geslaagde lead groter is.
Ten tweede speelt ook Social Monitoring een belangrijke rol. Ga na hoe gebruikers reageren op jouw advertentie, wie het deelt, wie het leuk vindt en wie dat net niet doet. Welke doelgroep blijft achterwege en wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?
Dit laatste brengt ons automatisch bij het laatste punt van het optimaliseren van de Facebook campagne: de eindevaluatie. Het blootleggen van de sterkte- en verbeterpunten zorgt ervoor dat we in de toekomst maximaal inzetten op succesvolle Facebook campagnes. Succes!