Als je een eigen webshop wil beginnen, moet je nadenken over geschikte producten. Over het algemeen doen vooral nicheproducten het goed omdat je dan specifieker kan promoten. Niet voor niets begon Coolblue ooit als MP3man.nl. Van een voorbinddildo tot televisies: er zijn een aantal producten die je beter niet verkoopt. Hieronder een overzicht van de producten die je maar beter links laat liggen.
Kleding
Kleding verkoopt goed en we hebben het allemaal nodig, maar het is toch niet meteen een aanrader voor je kersverse webshop. Het probleem is dat kleding een maat heeft en niet altijd even goed valt. Het resultaat is dat het aantal retourzendingen bij kleding heel hoog ligt en dat het moeilijk is om er op deze manier winst mee te maken.
Zelfs grote bedrijven als Zalando lopen tegen dergelijke problemen aan. Het zadelt hen op met een dilemma: klanten kopen enkel online kleding als ze het ook gratis kunnen retourneren wanneer het niet past, maar tegelijkertijd stapelen webshops zo de verliescijfers op. En dan is de concurrentie ook nog eens zo groot dat het vrijwel onmogelijk is om dergelijke retouren niet gratis te maken. Van kleding blijf je dus maar beter weg.
Voedingsmiddelen

Ook voedingsmiddelen kan je maar beter negeren. Iedereen vindt zijn weg naar de supermarkt, bij de verzending kan er veel mislopen en bovendien ben je ook het eerste aanspreekpunt als er iemand ziek wordt. Dergelijke schadeclaims zie je liever niet jouw richting uitkomen. Verder krijg je met vieze retouren te maken. Gebroken potjes babyvoeding zijn bijvoorbeeld berucht omdat ze tijdens de zomerperiode al snel krioelen van de maden. Ten slotte speelt ook de houdbaarheidsdatum je parten: als je het niet tijdig verkoopt, moet je je stock weggooien. Enkel bij echte nicheproducten, denk maar aan een Chinees biertje dat hier vrijwel niet te verkrijgen is of een lekker stukje zebravlees, durft het al eens te lukken.
Elektronica
In de verkoop van elektronica is er veel interesse, maar doe het toch maar niet. De concurrentie is ongelofelijk groot en omdat zoveel verkopers inzetten op de laagste prijs, zijn de marges piepklein geworden. Dan lukt het enkel als je een grote speler bent, zoals Vanden Borre of bol.com. De kleine elektronicawinkels zijn al lang geleden uit het straatbeeld verdwenen en met kleine webshops gebeurt net hetzelfde. Ook hier geldt dat het wel kan lukken als je je op specifieke producten focust. Webshops in bitcoin-wallets of IR-extenders werden eerder al succesvol uit de grond gestampt.
Seksspeeltjes
Ten slotte is er nog een belangrijke andere groep: de seksspeeltjes. Seksspeeltjes verkopen als zoete broodjes, maar ook hier krijg je vaak met vervelende retouren te maken. In Humo verscheen bijvoorbeeld eerder al een artikel van Jeroen van Bergeijk die vijf weken lang undercover aan de slag ging in een distributiecentrum van bol.com. Het verhaal over een onderarmlange dildo met de poep er nog aan is vooral grappig achteraf. Hoe dan ook kan je zo’n retouren niet meer opnieuw verkopen. Tevens is de concurrentie gewoon heel groot en is het moeilijk om je echt te profileren. Verwacht bijvoorbeeld niet dat je zomaar overal reclame zal kunnen maken, terwijl je vaak flink moet dokken voor advertenties.